Když se rozhodnete pustit do vlastního projektu či si založit web k vašemu podnikání, jedním z prvních nezbytných kroků, který vás nemine je výběr vhodné domény. Jelikož se jedná o velmi důležité rozhodnutí, které se bude v budoucnu jen těžko měnit, je vhodné mu věnovat dostatek času a vše důkladně promyslet. Přinášíme pár tipů jak vybrat doménu pro svůj projekt a na co si dát pozor.
Jakou koncovku vybrat?
Kromě samotného názvu domény vás čeká i výběr koncovky domény. Těch je celá řada. Pokud plánujete rozjíždět lokální projekt v Česku a pouze v Češtině, pak se nejvíc vyplatí přiklonit k .cz doméně. Většina uživatelů je na cz koncovky zvyklá, takže se vyhnete případným překlepům a váš web bude působit o něco autoritativněji a důvěryhodněji. Stejně to platí v případě, že spouštíte projekt na Slovensku, kde se vyplatí naopak .sk doména apod. V případě mezinárodních projektů pak stojí za zvážení .eu nebo .com koncovka.
Cena cz domény stojí u společnosti Wedos kolem 175 Kč za rok i s DPH, eu doména cca 78 Kč na rok a com 301 Kč s DPH. Registrovat >>
Jak vybrat název domény?
Když už máte jasno v tom, jakou koncovku chcete, tak zbývá se zamyslet nad samotným názvem. Při výběru byste měli zvážit několik hledisek:
- Délka domény – Délka názvu domény je důležitá z hlediska její zapamatovatelnosti. Kratší název se zároveň bude uživatelům snadněji psát do prohlížeče. Měli byste proto volit jednoslovný až dvouslovný název, který se dá dobře zapamatovat.
- Zaměření stránek – Název by měl odpovídat tomu, čemu se vaše stránky věnují. Samozřejmě to nemusí platit vždy. Jsou velké firmy, jako třeba Zoot, Alza apod., kde zaměření z názvu patrné není a i tak uživatelé ví, čím se web/firma zabývá. V těchto případech je však potřeba vynakládat nemalé prostředky na budování brandu a marketing, s čímž musíte do budoucna počítat už od začátku projektu. Proto ve většině případů bude pro vás výhodnější, když z názvu bude zaměření projektu již patrné. Web se tak bude uživatelům i snadněji pamatovat a dokáží si jej lépe zařadit.
- Snadná výslovnost – Název by měl jít bez problémů vyslovit, aniž by člověk musel přemýšlet nad tím, jak se to píše. Riskujete totiž jinak možné překlepy a návštěvnici se na váš web ve výsledku ani nemusí dostat.
- Klíčová slova v názvu – Na to, zda doména druhého řádu obsahuje klíčové slovo, které návštěvníci často hledají již vyhledávače tolik nehledí. Přesto je fajn, pokud tomu tak je. Na návštěvníka ve výsledcích vyhledávání to podvědomně působí lépe, má pocit, že zde najde to, co hledá a navíc vyhledávač toto slovo ve výsledcích zobrazí tučně, takže váš web bude na první pohled více viditelný.
- Zapomeňte na čísla – Přestože to možné je, tak je fajn, když název neobsahuje čísla. Čísla se totiž, oproti slovům, lidem huře pamatují, což u domény zrovna moc nechcete.
- Obsazenost na Facebooku, Twitteru,… – Před výběrem názvu byste si měli ověřit, zda je tento název volný i na Facebooku, Twitteru apod., pokud zde budete chtít svůj projekt propagovat.
- Myslete na budoucnost – Každým, kdo zakládá nějaký projekt, má s ním jistě dlouhodobější vidinu. Proto je vhodné se vyhnout slovům, která by do budoucna mohla omezit případné škálování a růst projektu a mohla by jeho zaměření omezovat. Jedná se o slova jako např. nejlevnější apod. Když budete chtít např. na e-shopu v budoucnu prodávat i prémiovější a dražší produkty, tak pro vás již takový název může být omezující.
- S pomlčkou nebo bez – U víceslovných názvů můžete narazit na dilema, zda volit pomlčkovou doménu, kde pomlčka nahrazuje mezeru, nebo ne. Většinou je lepší volit doménu bez pomlčky. Úplně nejideálnější však je zakoupit obě a pomlčkovou doménu přesměrovat na tu bez pomlčky, kde váš projekt poběží.
Je doména volná?
Pokud se vám již podařilo vybrat název, který splňuje všechny předchozí body, tak máte již napůl vyhráno. Teď už zbývá si jen ověřit, zda je tento název volný. To provedete jednoduše, např. na stránkách společnosti Wedos, kde níže do formuláře zadáte váš název, vyberete koncovku a kliknete na tlačítko “Ověřit”. Následně získáte informaci, zda je doména volná a pokud ano, můžete rovnou provést její registraci. S registrací vám pomůže náš článek Jak zaregistrovat doménu.